Med udgangspunkt i et menneskesyn, hvor borgeren er i centrum og med retten til selvbestemmelse, har Fonden Hvidbjerghus formuleret nærværende seks kerneværdiger for Fondens virke.
Et vigtigt element i udviklingsarbejde er målsætningen. Mål skal være konkrete, tydelige, detaljerede, målbare og realistiske.
Borgerens håb, ønsker og drømme for eget liv danner grundlag for borgerens recoveryproces.
Godkendt efter Servicelovens §107 og §108
Godkendt efter Servicelovens §104
Vi arbejder ud fra KRAP
Kognitiv
Ressourcefokuseret
Anerkendende
Praksis
KRAP metodens teoretiske grundlag stemmer overens med vores værdigrundlag og grundtanker omkring det enkelte menneske
I arbejdet med KRAP er der fokus på borgerens ressourcer med udgangspunkt i, at borgeren kan udvikle sig og udnytte sine kompetencer.
KRAP er et menneskesyn, en tænkning og en værktøjskasse, som retter sig mod alle målgrupper inden for det sociale, det psykiatriske og det læringsmæssige felt.
Grundtanken i KRAP er, at borgerne uanset funktionsniveau har potentiale til at udvikle, fastholde og udnytte færdigheder gennem en systematisk udvikling af den pædagogiske indsats.
Med udgangspunkt i egne ønsker, opnår borgeren livskvalitet og styrkede færdigheder. Via et systematisk arbejde med metoden KRAP vil Fonden Hvidbjerghus understøtte, at borgerne gennemgår en positiv forandring.
Borgerens udfordringer, ressourcer og fremskridt synliggøres i processen, og personalet følger den tæt via dokumentation, refleksion og evaluering.
Effekter vi oplever af KRAP-metoden:
Øreakupunktur har vist sig virksom ved angst, søvnløshed, fysisk og psykisk uro, anspændthed, mod misbrug og andet.
Behandlingen består af 3-5 nåle, som sættes i hvert øre. Det tager en professionel 2-3 min at sætte nålene i ørene. Nålene bør sidde i øret 40 – 45 min og det anbefales, at borgeren sidder stille under behandlingen og slapper af for at opnå fuld effekt.
Nada kan dæmpe:
Nada kan øge:
Metoden beskriver principper for samspillet mellem borger og fagprofessionelle med fokus på de fagprofessionelles ansvar. Formålet er at give den fagprofessionelle kompetencer til at ændre egen adfærd. Når de fagprofessionelle møder borgeren med ro, og forstår baggrunden for den udfordrende adfærd, kan borgeren med støtte ændre sin adfærd.
Metoden understøtter samtalen som forebyggelse, håndtering og læring af kritiske episoder med vold og trusler om vold. Materialet kan også anvendes i forhold til at forebygge, håndtere og lære af andre former for affektudbrud end vold og trusler om vold.